Rabu, 14 September 2011

Executive Muda & Officer Tua : Antara Ilmu & Pengalaman

Perangai manusia ni pelik-pelik. Asal salah silap sendiri tak mahu mengaku. Disalahkan orang itu orang ini. Makanya smapai bila-bila pun akan kekal dengan kebodohan yang sama. Bila diajar pula tidak mahu mengikut.



sumber: mr.google

Nasiblah badan kalu terjumpa org sebegini. 
Korang penah terjumpe dgn subordinate yg berpuluh tahun lebih tua usia & pengalaman dr korang? Dan paling tak best bila diorang ni pandang kerek jerk at korang? Bukan korang yg pandang kerek kat diorang..tp diorang! Mention seklai lg..Diaorang! Mesti penah punya kan??
Hai nasiblah badan…
Keje dah syok tp ada jugak orang yg tak puas hati. Kalau difikir2kan memang sakit kepala. Macam mane lah caranya agar boleh memuaskan hati semua orang? So jalan penyelesaiannya..Lantaq koranglah…ade aku kesah??
Tak paham betul bile ade orang bermuke tembok menunding jari kesalahan sendiri kepada orang lain. Ishk kalu akulah..punyalah takot nak mengaku kesalahan sendiri, tp lebih takot plak nak mnyalahkan orang lain yg tak tahu ape2 masuk ke kancah jahanam! Silap hari bulan kalu tengah “hangin” semacam cross plak dgn hasutan syaitan..takot ade pulak yg lebam2 & bermalam di lokap.
Jd kepada pokcik& mokcik juge peringatan kepada diriku sendiri..layanlah seseorang itu sama rata. Rezeki masing2 punya. Allah telah menjanjikan kepada umat manusia bahawa Dia tidak akan mengubah nasib seseorang itu jika orang itu sendiri tidak berusaha. Kite kena ingat bahawa bukan semua orang yg duduk selesa itu bekerja tanpa resume. Masih ramai diantara kite yang berhasil mendapatkan sesuatu jawatan berbekalkan usaha kerasnya di university.
Jd itulah sbbnya kenapa aku memang naik “hantu” bila orang mempertikaikan kedudukan ku. Bile mereka persoal aku akan jawap : “ Ya, saya hilang masa remaja & muda saya untuk mendapatkan kedudukan hari ini!  Waktu orang lain bseronok bercerita pasal winter sonata, pasal chritine Hemosa..saya tak tahu ape2. Sbbnya Isnin-Jumaat-Ahad saya buca buku yg tebal2 saje. Masa release tension saya bukan dgn tengok wayang @ window shopping semata. Lebih baik saya tidur. Tgk wayang? Tunggu saje cerita tu keluar TV hari raya tahun depan. Jd saya rasa berbaloi untuk semua penat lelah selama ini.”
Bila mereka dgr jwpn aku, mereka diam. Tentunya sbb mereka tahu, mereka salah. Bukan pasal mereka salah berfikiran –ve pd aku. Tp lebih sgt2 bersalah pada anak2 mereka sendiri yg telah diberi kebebasan yang banyak sgt aku miss dulu. Mereka gerun, cukup ada 1org yg serupa  mcm aku, sudah cukup mbuatkan 1org anak mereka hidupnya same saje dgn mereka Tak jauh lebih baik pun.
Aku harus mention disini – setiap orang ade kebebasan & keinginan yg dimahukan dlm hidup. Mungkin kpd ½ org rugilah aku tak merasa muda. Tp pada aku pula, aku Ok saje melalui zaman2 remaja dulu. Megah lg. waktu org keliling kampong merempit berkepit2 dgn jantan, aku pulak senyum manis menghayun kaki menjinjing beg galas berisi baju kotor seminggu yg aku malas sgt nak basuh tangan mase kat MRSM tu. Sbb aku tau, esok lusa  dengan ilmu yang aku ade nilah  korang akan beli motor dikedai aku. Ape barang takat tompang motor orang…(kene amek +ve sume perkara. Elok kita fikirkan..eloklah maka jadinya.Percayalah. Cube kalu waktu tu aku jeles tgk org lain ade moto..tak ke bile mak aku belikan moto 4sure aku pon khayal dgn moto je..pelajaran terabai)
Syukurlah, sekarang hubungan aku dgn mokcik sorang ni dah Ok .  Aku Ok je selama ni, dia balun ape pun pasal aku, aku take it as an advice. Mane yg tak betol tu buat masuk telinga kiri kuar jugak telinga kiri ( means tak tembus langsung ala-ala kalis peluru).
Korang kene ingat..Aku sendiri pon kene ingat once kite tunjuk jari kite pade org, 4 lg jari sedang menunjuk diri kite sendiri. So sebelum nak main tunjuk-tunjuk piker dulu.
Tua & muda harus berganding bahu saling mencurah ilmu & pengalaman demi masa depan yg lebih maju. Kite ni harus belajar menghargai orang untuk orang menghargai kite.
Orang berbudi kita berbahasa, orang memberi kita merasa
 ~~~Same-same~~~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan