Ahad, 19 Februari 2012

Double Standard. Perasaan nak berhenti kerja pasal nilah !!!

when I take a long time - I am slow
when my boss takes a long time - he is thorough
when I don't do it - I am lazy
when my boss doesn't do it - he is too busy
when I do something without being told - I am overstepping my boundaries
when my boss does the same thing - that is initiative
when I take a stand - I am bull - headed
when my boss does it - he is being firm
when I overlook a rule of etiquette - I am rude
when my boss slip a few rules - he is original
when I please my boss - I am apple polishing
when my boss pleases his boss - he is co-operating
when I get ahead - I get the breaks
when my boss get ahead - that's hard work

~~~huh....
dalam aku dok mengemas rumah, terjumpa buku2 zaman U dulu, dlm selak2 isi kandungan aku terjumpa plak sajak best ni. Memang kene sgt dgn kehidupan kerjaya aku sekarang ni. Benci sungguh!!!
Nilah masalah kalu keje dgn orang yang ada semangat PHD. 
~~~no no no~~~
bukan PHD yang dapat gelaran Professor Madya...tapi Perasaan Hasad Dengki. 
Atau sebenarnya dalam bahasa kasarnya nak je aku sebot ..."Dah la Bodoh tak Mau di Ajar & Tak Mau Belajar"
EEEEEEEE Grrrammmmmmm giler aku!!! Actually dah berapa hari aku try merelaxkan diri dgn masalah pekerjaan (Al maklum nak kahwin tak boleh marah2, nanti hilang seri wajah). Tp bile terbaca balik sajak kat atas terus kebencian aku terhadap Boss aku yang Talam 2 muka tu meluap-luap semula. C-ot betol!

Nantilah kau aku dapat je kerja baru lg best...Bye Bye within 2 weeks je aku buat nanti. Ingat aku kesah setakat bayar balik sebulan gaji ke korang semula??? Walaupun duit aku melayang..tp hati aku puas. Lagipun dah berapa bulanss dah aku spent gaji aku sikit -sikit (sikit-sikit lama-lama jadi bukit) untuk tekad aku yang satu itu!!
Waktu tu kau jawap la ngan Boss kau pulak asallah sume pekerja2 kau suke sgt resign mengejot~

Surelah pasal dpt better offer kan?

apabila kite kelak menjadi Boss, kenelah turun padang selalu, involve in day to day work. Kalu setakat jd Boss masuk 10am balik 12.30noon. Nilah jadinya. Orang sebenar yang bertungkus lumus tak nampk, orang yang menanam tebu dipinggir bibir pulak diberi anugerah. Sampai bila nak maju kalu macam tu.

Mujurlah aku dilahirkan sebegini saja, maka nak tak nak aku kene kerja juga seikhlas hati demi menyara keluarga. Tak boleh gak nak terus berenti kerja, nnati kalu tak dapat keje baru mcm mane? Takkan ku menganiaya diri sendiri pula...

Tp kalu aku kaya pulak, mcm boss kepada boss, entah kot aku pon jd org bodoh saje. Datang keje kul 10.00am, sign cek, say yes or no to certain question..atau kalu tak pasti suruh je org suruhan sediakan report next week meeting ..kita decide> HUHHH..
pastu mcm biasa Boss pulak ..."U our Boss want us to go through blaa...blaa...blaa...Prepare all these things K.Dah siap bg I semak your report tu" (Ceh tak guna...takot aku sabotaj dia la tu...)

Rasanya kehidupan aku sekarang yang tak menarik ni yang ada masa gembira, ada masa sedih, ada masa marah, ada masa relax, ada masa tension lebih berkualiti kot dari kehidupan Boss aku ( yang menumpang senang atas kepayahan subordinates2nya) mahupun Boss kepada Boss aku  ( ynag tompang senang kekayaan bapaknya saja).

Doa : Semoga suatu hari bila aku pulak ada rezeki duduk di kerusi 2 manusia diceritakan di atas, aku tak akan lupa diri & mengulangi kesilapan yang mereka lakukan. InsyaAllah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan